Je vývin môjho dieťaťa správny?

Keď sa rozprávame/píšeme o pojme „vývin dieťaťa“, je dôležité pochopiť, že ide o proces neustálych zmien v danom čase a kvalite. V Logopedyse sa v súvislosti s touto problematikou zameriavame na: sociálny vývin, komunikáciu, imitáciu, motoriku, sebaobsluhu, vnímanie a myslenie.

Každá veková hranica dieťaťa je v uvedených oblastiach charakteristická rozličnými črtami. Z kapacitných dôvodov internetu vám vymenujeme iba zopár z tých, ktoré u nás hodnotíme. 🙂

SOCIÁLNY VÝVIN

  • reakcie dieťaťa na sociálny kontakt
  • záujem o okolitý svet
  • prejavovanie úzkosti, keď sa rodič vzdiali
  • radosť z jednoduchých hier

Zaujímavosť: Deti sa začínajú cielene usmievať v rôznom veku. To, že sa dvojmesačné bábätko neusmieva, neznamená, že je nešťastné, resp. že niečo nie je v poriadku. Niektoré deti potrebujú trochu viac času a viac podnetov. Ak sa však zámerne neusmieva do cca 3-4 mesiaca, je vhodné upozorniť na túto skutočnosť pediatra.

KOMUNIKÁCIA

a) impresia (neverbálna časť)

  • kývanie rukou, keď sa dieťa s niekým lúči
  • ukazovanie prstom na veci, ktoré ho zaujímajú
  • odpoveď pohľadom pri vyslovení jeho mena
  • rozoznávanie predmetov

Zaujímavosť: Dieťa by počas každého vývinového obdobia malo reagovať na určité pokyny a situácie, ktoré sa v jeho okolí dejú a to bez použitia slov.

b) expresia (verbálna časť)

  • vokalizovanie (dieťa vydáva rôzne zvuky napr. kričí)
  • neidentifikovateľné bľabotanie
  • džavotanie (dieťa používa hlásky podobné: k, g, b, p, m)

Zistenie úrovne komunikácie je nesmierne dôležité pri následnom definovaní harmonického alebo disharmonického vývoja.

IMITÁCIA

a) motorická imitácia

  • napodobňovanie pohybov pier, tváre
  • napodobňovanie hračiek, ktoré vydávajú zvuk
  • napodobňovanie jednoduchých činností

b) sociálna imitácia

  • úsmev ako odpoveď
  • imitácia hier rovesníkov
  • začleňovanie sa do skupiny
  • opakovanie domácich prác (napr. dieťa zametá s maminkou)

c) verbálna imitácia: na pokyn opakuje zvuky alebo zvieratká

Zaujímavosť: Imitácia je predpokladom zrenia do budúcnosti. Keď dieťa nevie imitovať, nedokáže sa učiť. Tento „nedostatok“ je však riešiteľný.

MOTORIKA

a) jemná motorika

  • hranie sa s prstami
  • ukladanie kociek na seba
  • otváranie/zatváranie škatule
  • listovanie knižky

b) hrubá motorika

  • lezenie po štyroch
  • chôdza
  • uchopovanie
  • sedenie s oporou/bez opory

Hrubá motorika súvisí s jemnou motorikou a jemná motorika súvisí s rečou. Niektoré hranice sú ťažko určiteľné, všetko sa totiž navzájom prelína.

SEBAOBSLUHA

a) jedlo

  • schopnosť dieťaťa sa najesť, napiť
  • stolovanie (použitie hrnčeka, slamky, príboru)
  • sedenie za stolom alebo behanie okolo stola

Neprikláňame sa k novodobému trendu kŕmenia dieťaťa v spoločnosti tabletu. Rovnako tak v jeho ako aj vo vašich rukách. Dieťa sa takýmto spôsobom nesústredí na jedlo, nevníma jeho chute, vône, pachy, nerieši konzistenciu jedla a pod. Dotýka sa to aj sociálneho vzťahu s rodičom. Pri kŕmení sa budujú aspekty, ktoré sú potrebné pre ďalší vývin.

b) toaleta

  • pýtanie sa na wc
  • protestovanie pri použití nočníka
  • problematické vyprázdňovanie
  • pomoc pri vyzliekaní a obliekaní

c) obliekanie

  • pozitívny alebo negatívny vzťah
  • vyzutie si ponožky
  • obliekanie trička na pokyn
  • rozopnutie a zapnutie zipsu alebo gombíka

d) umývanie

  • má/nemá záujem
  • prejavuje/neprejavuje odpor
  • umytie si rúk pod tečúcou vodou
  • vzťah dotyk a voda

Zaujímavosť: Väčšinou deti, ktoré nemajú radi obliekanie, zapínanie a pod., neobľubujú tiež kreslenie. A to už opäť súvisí s motorikou, jemnou motorikou a grafomotorikou.

VNÍMANIE

a) zrakové vnímanie

  • sledovanie pohybu svojich rúk
  • sledovanie a reagovanie na pohyb predmetov
  • triedenie podľa tvarov
  • hľadanie skrytých predmetov napr. pod utierkou

b) sluchové vnímanie

  • otáčanie hlavičky za zdrojom zvuku
  • rozoznávanie zvuku z okolitého prostredia
  • počúvanie hudby
  • melodické džavotanie

c) dotykové vnímanie

  • primeraná alebo neprimeraná odozva na dotyk
  • určenie prahu bolesti (krik už pri jemnom pohladení alebo naopak žiadna bolesť pri silnom udretí)
  • rozpoznanie predmetu hmatom
  • rozlišovanie materiálu

MYSLENIE

  • myslenie v kategóriách
  • priradenie príbuzných predmetov (stolička – stôl, zámok – kľúč)
  • pochopenie súvislosti medzi oblečením a účelom použitia (ponožka – noha, čapica – hlava)

V praxi sa bežne stáva, že klientom je napr. dieťa, ktoré vie v troch rokoch čítať, písať a počítať, ale nedokáže sa pozdraviť (zaostáva v sociálnom smere). Keď niektoré oblasti spolu nespolupracujú alebo nesúhlasia, ide o disharmonický vývin. Našou úlohou je odhaliť problém, predostrieť vývinové rozdiely rodičom a spoločne sa podieľať na intervencii (pomoci).

Častou chybou blízkych je, keď evidentný nesúlad s prirodzenosťou dávajú za vinu oneskorenému vývinu a žijú v domnienke, že dieťa všetko dobehne. Ale kedy? Aj Kája predsa spieval, že „čas letí jako bláznivý“. 😉

Dovidenia a dočítania priatelia. 🙂