Otvorene o korone: Michaela Mojžišová

Pravdepodobne neexistuje človek, ktorého by sa realita spojená s Covid-19 netýkala. Ani my nie sme výnimkou. Okolnosti nás donútili nasadnúť na rozbehnutý vlak, ktorému nebola určená cieľová stanica. Jedno však s istotou zaručiť vieme: na každej zastávke sme pripravené poskytnúť klientom podporu a nádej, ktorú potrebujú. V úprimnom rozhovore s našou Miškou hodnotíme dopad krízy na jej súkromný a logopedysácky život. Áno, dostaneme sa aj ku kváskovaniu. 😉

Aké boli tvoje pocity, keď sa vyhlásila karanténa?

„Trochu oddychu nezaškodí“ – pomyslela som si. 😀 Pravdou však je, že s pribúdajúcimi hodinami, voľnými dňami a vplyvom médií či prostredia, prišli obavy o rodinu, prácu, blízkych, kolegyne, klientov a ich rodičov. Našťastie to netrvalo dlho a postupne sa odkrývali rôzne východiská.

Akým spôsobom ovplyvnila koronakríza fungovanie Logopedysu?

Ukázali sa nám doposiaľ neprebádané možnosti home officu a online priestoru. Výhody a nevýhody virtuálnych a telefonických spojení zbierame doteraz, analyzujeme ich a snažíme sa vybrať najoptimálnejšie z nich. Dúfala som, že krok vystúpiť smerom ku klientom/ku školám a osloviť ich s konkrétnou ponukou, je správnym riešením na preklenutie obdobia. Od nového školského roku sa črtá aj myšlienka pokračovania online služieb pre špeciálnych pedagógov a asistentov na školách.

Bolo pre teba a tvoj tím zložité zvykať si na nové online podmienky?

Musím priznať, že som ani sama neverila online myšlienke a jej úspechu pre všetky odborné činnosti. Vedela som ale, že je viac aktivít, ktoré sa týmto spôsobom realizovať dajú ako nedajú. Aj kolegynky boli spočiatku návrhom „rozčarované“.  Pracovné online raňajky priniesli koncom marca ideu používania jednotného programu. Nechceli sme ešte viac preťažovať deti a rodičov, cieľom online stretnutí je spríjemniť im čas a využiť spoločnú chvíľu pred počítačom.

Uvedomovali si klienti nevyhnutnosť „sedení“ so svojimi odborníkmi? Obmedzil sa s karanténou ich záujem?

Prvý týždeň sme zistili, že čakať na to, kým sa ozve klient je niekedy dlhá doba. To, že neprichádzala určitá iniciatíva zo strany rodičov, neznamenalo, že by pomoc nepotrebovali, resp. odmietali. Sme zvyknutí si často poradiť sami, riešiť problémy po svojom a bez ohľadu na to, čo je/nie je vhodné pre deti. Veľakrát čakáme, ako sa situácia vyvinie a to sa dialo aj v domácnostiach našich klientov. My sme každého oslovili s konkrétnou ponukou a ukázali mu, že nám nie je ľahostajný. Teraz si stretnutia pýtajú a majú záujem zvýšiť ich frekvenciu. Dostávame milé smsky, e-maily a reakcie. V tejto chvíli pripravujeme dotazník spokojnosti, pretože nám záleží na spätnej väzbe a konštruktívnej kritike.

A čo hovoria na zmenu deti?

Od začiatku sme sa cítili ako veštice. V podstate sme tušili, ktoré dieťa sa vzniknutého systému chytí a ktoré nie. Prekvapivo sa stal opak. Deti, u ktorých sme si boli na 100 % isté spoluprácou cez obrazovku (lebo nás poznajú z centra), online formu vôbec neprijali. Odozvou na zadania plné radosti a smiechu nám bol nezáujem, slabá pozornosť, dokonca aj vyplazené jazyky. Opačným prípadom boli detičky, ktoré sa v poradni ani po niekoľkých návštevách nepodarilo zmobilizovať. V online priestore a pohodlí domova však fungujú vynikajúco.

Čím si myslíš, že to je?

Keď sme pátrali s kolegyňami po príčinách, vyšlo najavo, že tieto deti spájala úzkosť, strach a napätie. V pre nich známom prostredí sa potom cítili isto, bezpečne a ich potreby boli naplnené. Cudzie tety na cudzom mieste predstavovali akýsi druh „nebezpečia“.

Ako ste sa popasovali s faktom, že na klientov sa zrazu spustila lavína informácií (obzvlášť na sociálnych sieťach)?

Pri vlne informácií som chytila novú zručnosť – odolnosť. Veľmi ma trápilo, ako všetci produkovali rady, tipy či odporúčania so zaručeným výsledkom. My sme sa vybrali tichšou a nenápadnou cestou, ktorá je adresná a priamo šitá na mieru. Stávalo sa nám, že rodič sa po stiahnutí pracovných listov ocitol v strese, pretože im nerozumel. Táto skutočnosť bola výsledkom množstva ponúkaných úloh bez selekcie, zváženia priorít a aktuálneho stavu dieťaťa. Je samozrejmé, že rodič to sám nemal ako posúdiť.

Zároveň sa vynárali otázky či je náš prístup dostatočný a nemali by sme šliapnuť na plyn v podobnom duchu ako ostatní. Nakoniec ma upokojilo prečítanie si letáku, ktorý mi pripomenul, čo všetko nemusíme robiť a je to tak v poriadku.

Je poradňa odkázaná na pomoc zo strany štátu?

Rúška, štíty, dezinfekciu, teplomer a iné hygienické pomôcky sme si zabezpečili sami. Ak nám bude navrhnutá pomoc zo štátnych hmotných rezerv, určite ju neodmietneme.

Dokázala si skĺbiť home office s rodinným životom? 

Doma sme si vymysleli systém a rozložili sily. Prispôsobujeme sa zmenám, ktoré sa pravidelne dejú. Snažíme sa uznávať filozofiu, že netreba byť za každých okolností produktívny, svet sa nezrúti.

Osvojila si si nejaký návyk, v ktorom budeš pokračovať?

Návyk ani nie, skôr zlozvyk – neskoršie ranné vstávanie. Osvojila a zvnútornila som si pojem „zmena“ a čím ďalej, tým viac sa na ňu teším.

Oddychová otázka: priučila si sa tajom kváskovania? 

Nie a ani ničomu z toho, čo sa stalo počas krízy módou. Ale kváskovanie na obrázkoch a v teoretickej či chuťovej podobe sa mi páči. 😉 Keďže máme doma menšiu ZOO, všímam si intenzívnejšie naše zvieratká. Vtáčiky si vyšklbávajú perie? Mením profesiu na veterinárku. Sliepky neznášajú vajíčka? Prihováram sa im s láskou psychológa. Bez povšimnutia neostali ani ovečky, kŕmené z kojeneckej fľaštičky.

Čo zásadné si si počas pandémie uvedomila?

Že treba dať veciam čas, pomaly je niekedy rýchlejšie a menej je niekedy viac. Pred krízou sa mi stávalo, že som nemala priestor a ani chuť na niektoré činnosti. Alebo keď som mala priestor, tak chýbala chuť a naopak. Hlavne čo sa týka papierovania a byrokracie. Pochválim sa, že zameškané som už dobehla a v podstate aj predbehla.

V súvislosti s klientmi a systémom školstva som si uvedomila, že NIEKEDY naozaj problémy samé zmiznú, a to v momente, keď na deti prestane byť vyvíjaná obrovská záťaž či neprimerané požiadavky. Pominul tlak zo školy a dieťa sa (dočasne?) vyliečilo, napr. žiadne pocikávanie, zlozvyky či psychosomatické problémy.

Chceš niečo odkázať priaznivcom centra?

Logopedys – žiadny problém by sa nemal obísť. Nech sa páči, vždy sú pre vás dvere otvorené. Hoci teraz sú tak trošku zatvorené. 😉

Špeciálny pozdrav na záver:

Ďakujem šikovným kolegynkám za tvorbu úžasných prezentácií a videí, ktoré sú obohatením našej práce. Rozprúdili sme tvorivého ducha s vysokoúčinnými aktivitami na diaľku. Verím potenciálu „svojich“ dievčat a som pyšná na to, že sa nevzdávajú.

Dovidenia a dočítania priatelia. 🙂