Dnešnou témou log – blogu je znakovanie. Čo to je? Kedy sa využíva? Prečo je vhodné začať? Toto všetko a ešte viac nám upresní kolegyňa Mgr. Paulína Dudová, ktorá je certifikovanou lektorkou znakovania. Paulínka je pedagogička v MŠ a v našom Logopedys pracuje ako lektorka znakovania a mentálnej aritmetiky.
Ahoj Paulínka, čo ťa viedlo k lektorovaniu znakovania?
K znakovaniu ma doviedol starší syn, u ktorého reč v rannom veku nenastupovala podľa mojich predstáv. Navštívili sme centrum a logopedička nám odporučila znakovanie. Prešli sme dva kurzy v Prievidzi a tam vznikla myšlienka stať sa lektorkou.
Odkedy sa venuješ znakovaniu?
Lektorský kurz som si spravila na jar 2019. Takže znakujem s deťmi už štvrtý rok.
Pre ktoré deti je znakovanie vhodné?
So znakovaním je vhodné začať čo najskôr, či už u „klasických“ detí, rovnako aj u „iných“ detí. Ideálny vek je okolo 1.roka života. Znakovať môžu všetky deti, s oneskoreným vývinom reči, autizmom, aspergerovýmm syndrómom, deti s DMO s dawnovým syndrómom aj s inými diagnózami. Väčšinou deti odporučia logopedičky z centra.
Ako často prebiehajú hodiny znakovania? Je potrebné sa tomu venovať aj doma?
Znakovanie deti navštevujú 1x do týždňa. Dĺžka lekcie závisí od dieťaťa, od jeho zdravotného stavu, schopnosti udržať pozornosť a sústredenosť. Prvý kurz trvá 6 týždňov, t.j. 6 lekcií, druhý tiež 6 týždňov.
Kto ti pomáha s ukážkou znakov?
Znaky učím deti prostredníctvom medveďa, ktorého meno je BeeBo. Je veľmi milý a deti ho milujú. BeeBo učí znaky pomocou hry, pesničiek a kartičiek.
Aké témy sa rozoberajú na jednotlivých hodinách?
V prvom kurze, t.j. 6 lekcií sa rozoberajú témy, ktoré sú jednoduchšie na motoriku: PRI JEDLE, PRED SPANÍM, PRI KÚPANÍ, OBLIEKANIE, ZVIERATKÁ A V PARKU. Sú to témy, s ktorými sa deti stretávajú denne. V druhom kurze, sú témy rozšírenejšie: POCITY, BEZPEČNOSŤ, V ZOO, NA FARME, VONKU, NARODENINY.
Je znakovanie odstupňované podľa úrovne a schopností dieťaťa?
Znaky sú pre každé dieťa rovnaké. Ale každé dieťa si znak upraví podľa svojich schopností. Niektoré deti znaky ukazujú presne ako ja, niektoré si ich upravia, prípadne aj zmenia. Dôležité je, aby si rodič tieto upravené znaky odpozoroval a používal ich rovnako ako dieťa.
Vnímaš počas kurzu podporu od rodičov? Trénujú aj doma?
Ťažká otázka 😀 Ako vo všetkom aj tu sa rodičia delia na niekoľko skupín. Sú rodičia, ktorí očakávajú, že sa dieťa po každej „hodine“ znakovania naučí aspoň 6 znakov. Tieto typy rodičov väčšinou znaky doma v bežnej komunikácií nepoužívajú, preto sa efekt nedostaví vôbec, alebo len veľmi malý. A našťastie sú rodičia, ktorí chápu to, že pre nás je dôležité naučiť znakovať rodiča a s jeho pomocou aj dieťatko. A teda používajú znaky v každodennom živote.
Pociťuješ rozdieľ v komunikácii dieťaťa pred a po kurze? Prípadne, cítia ho rodičia?
Verím, že áno. Z vlastnej skúsenosti viem však povedať, že nám znakovanie pomohlo odbúrať pocit frustrácie z neporozumenia, umožnilo nám poznať vnímanie sveta našich detí, pomohlo upevniť puto medzi nami a posilnilo emocionálny vývin a sebadôveru našich synov.
Čo považuješ za najdôležitejšie znaky, ktoré by malo dieťa ovládať?
Ako učiteľka a mama viem, že najdôležitejšie je aby si dieťatko vedelo vypýtať jesť, piť, aby
nám vedelo povedať čo ho bolí, že je unavené, že sa chce hrať, pritúliť…
Aký je tvoj najväčší úspech v znakovaní? Kedy nastal moment, že si si povedala: „Super, toto stálo za to!“
Verím, že môžem byť konkrétna a za môj najväčší úspech považujem Romanku Paulďurovú, ktorá so mnou začínala znakovať pred 4 rokmi a verím, že aj vďaka kurzu, sú gestá súčasťou jej života a sú prostriedkom jej komunikácie.
Máš vízie do budúcna? Chcela by si niečo zmeniť, podporiť, rozvíjať?
Znakovaniu by som sa chcela samozrejme venovať aj naďalej. Mám v pláne rozšíriť si „databázu“ znakov. A pomáhať nimi deťom a aj ich rodičom v komunikácií
Dovidenia a dočítania priatelia. 🙂